Medierat lärande i förskolan
Fihn [1] beskriver att mediera är att förmedla något eller lära ut något via ett medium. Ett medium kan exempelvis vara gester, uttryck likaväl som en apparat, alltså ett hjälpmedel till att kunna förmedla något.
Multimodalitet är ett begrepp som beskriver hur man använder det man har till förfogande t.ex omgivningen, hur man väljer att möblera i ett rum. Genom att problembasera till exempel omgivning, inredning och förhållningssätt
skapas möjligheter för att kunna se potential och utveckling i sin omgivning och sina handlingar.
Från denna föreläsning tar jag med mig att det är viktigt att vara medveten om sin yrkesroll och vilka riktlinjer och möjligheter man har som förskollärare. Genom ett sådant förhållningssätt vågar man förhoppningsvis öppna nya dörrar och testa nya sätt. Det är även viktigt att analysera sitt sätt och tänkande för att kunna se sammanhang och bredda sin kunskap. Hur vi arrangerar för lärande har betydelse för vad barnen lär sig och det är viktigt att tänka både på de fysiska möjligheterna och de mentala.
Även Leijon (2013, s. 54-55) beskriver medierat lärande som en process där vi med hjälp av olika metoder och redskap lär oss att tolka vår omvärld. Författaren redogör även för att det är skillnad mellan lärande och meningsskapande och beskriver att ett lärande växer fram genom tolkningar och prövningar. Det är först när vi har lärt oss något på egen hand i en ny situation som kunskapen blir meningsfull för oss. Det betyder att ett lärande uppstår ut vårt meningsskapande i samspel med andra människor, medier och omvärlden. Detta grundar sig i den sociokulturella teorin om lärande och meningsskapande där vi genom iakttagelser och samspel omsätter andras kunskaper i vår egen praktik.
Som pedagog tänker jag att det är viktigt att vara medveten om barnens olika sätt att tillägna sig kunskap, barn lär sig på olika sätt och har nyfikenhet och intresse för olika saker. Det är därför viktigt att skapa lär-tillfällen och miljöer på olika sätt i verksamheten. Genom att erbjuda barnen variation av medier och metoder skapas möjligheter för lärande på olika sätt, vilket kan bidra till att barnen på ett lustfyllt vis utvecklas i förskolan. Även i Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev 2010, s.5) redogörs det för att alla barn som vistas i förskolan ska erbjudas samma förutsättningar för att få sina behov tillgodosedda och för att kunna utvecklas.
[1] Gunilla Fihn, Föreläsning: Medierat, multimodalt och problematiserat lärande, Högskolan i Borås, 2015-09-04
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98.(2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på internet:
Leijon, Marie (2013). Rummet som resurs för lärande och i lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur, ss. 53-72.