Textil 2
Under denna workshop fick vi arbeta med tovning hela dagen. Dagen inleddes med att vi fick en föreläsning kring tovning och hur vi kan arbeta med tovning i förskolan. Berg [1] visade skillnaden mellan hur ull som kommer från fåren ser ut och hur kardad ull ser ut, hon hade med sig exempel som vi fick känna och lukta på. Berg förklarade även att det är en kemisk reaktion som gör att ullen blir kompakt och hård när vi tovar, såpan och vattnet gör så att ullen krymper och binder sig.
Efter föreläsningen fick vi en genomgång steg för steg hur man gör när man ska tova en tavla. Jag hade aldrig gjort det tidigare och jag tyckte redan under genomgången att det verkade väldigt krångligt samtidigt som det såg riktigt kul ut. Efter genomgången fick vi arbeta i smågrupper och skapa en ulltavla utifrån ett konstverk från vårt besök på konsthallen i Göteborg. I min grupp valde vi att tolka ett av konstverken som speglade natur och växter och skapade därför en ull tavla med höstlöv.
Jag tycker att det är väldigt lärorikt och givande att arbeta i grupp. I en grupp får man möjlighet att möta andras tankar och resonemang samtidigt som man får möjlighet att använda sig av varandras erfarenheter och tillgångar.






Bilderna visar processen av att tova en tavla
Genom detta utvecklar vi samarbete, kommunikation och utforskande

Vår färdiga Ull tavla
På eftermiddagen fick vi även testa att tova 3 dimensionella figurer. Jag valde att tova en tärning och använde mig av en tovnål. Tovnålen var väldigt vass och det är inget föremål som jag skulle rekommendera att använda tillsammans med barn. Hade jag använt nålen tillsammans med barn vet jag att risken skulle blivit att jag hade tagit över för att inte barnet skulle sticka sig i fingrarna och på så vis ser jag inte att aktiviteten skulle vara särskilt anpassad och rolig för barnet.
Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand Velicu (2010, s. 17) menar att barn lär sig på olika sätt och det ingår i pedagogens roll att skapa förutsättningar för alla barn att får möjlighet att lära sig på ett lustfyllt och nyfiket sätt. Barnen behöver få upptäcka med hjälp av sina sinnen och uppleva aktiviteter som stimulerar skaparglädjen. Författarna beskriver fortsättningsvis hur man som pedagog kan arbeta med tovning i förskolan på ett enkelt sätt. Barnen kan tova bollar genom att rulla ullen till en boll och sedan doppa den i såpavatten samtidigt som rullandet upprepas. Ullan fastnar tillslut och blir en kompakt ullboll (s.20).
I denna aktivitet tänker jag att det är processen och utforskandet som står i centrum precis som det ska vara enligt mig när man får möjlighet att möta nya spännande material.


Jag tovar en tärning som kommer att bli en del av mitt didaktiska material
[1] Chatrine Berg, Workshop: Textil 2, Högskolan i Boårs. 2015-10-21
Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]