Didaktiskt material del 3 - uppföljning
Det didaktiska materialet har även utvecklats utifrån vad som observerats under genomförandet. Många av de äldsta barnen visade ett stort intresse för bokstäver genom att de ställde mycket frågor. Jag upplevde även att nästan alla barn i gruppen var väldigt stolta över "sin egna" bokstav (första bokstaven i barnets namn) och ville gärna lära sig hur den såg ut både som stor och liten bokstav. Jag och barnen skapade därför tillsammans två nya smålådor som skulle få innehålla alla små och stora bokstäver.
Barnen kunde nu spela memory med korten där ett av syftet blev att para ihop stor och liten bokstav. Vi använde även korten till att bilda namn , men nackdelen här var att det endast finns två av varje bokstav. Jag och barnen gjorde även ett alfabet med både stora och små bokstäver som hjälpmedel till memoryspelet för att se vilka bokstäver som hör ihop.
Barnen började sedan att skriva egna alfabet och intresset för småbokstäver ökade. Vissa av barnen kunde slutligen även tyda namnen på siffror och färger och även spela memory med dessa kort vilket jag upplever som ett väldigt positivt resultat av materialet.


Vi skapar två nya lådor med syfte att para ihop stor- och liten bokstav

Det var svårt att veta vilka bokstäver som hörde ihop, därför gjorde vi ett alfabet som tydligt visade vilka bokstäver som skulle bilda par


Vi tog även vara på omgivningen i verksamheten och barnen startade att skriva alfabet för fullt