Didaktiskt material del 2- Genomförande och utvärdering
Genomförandet av lådan har utförts på olika vis. Detta beror på att barnen har velat använda lådan på olika sätt och visat intresse för olika delar. Introduktionen har genomförts med alla barn i mindre grupper. Barnen fick tillsammans undersöka lådans utsida och insida och fokus har legat på samtal och diskussion. Vissa barn har fastnat för utseendet, andra har velat spela memory, leka med tärningen, bygga med lådorna eller sortera dem i olika kategorier. En del barn har även använt memorkorten med bilder på till att sitta och samtala med en vuxen, vad ser vi på bilden? hur många bilar är det? vilken färg har trädet osv. Aktiviteten kring lådan har alltså styrts av barnens nyfikenhet och intresse.
Materialet har fungerat bra i gruppen. Barnen har visat ett stort intresse för både siffror och bokstäver efteråt och velat få in det i övriga aktiviteter i verksamheten, vi har bla. gjort textiltryck med bokstäver ( se inlägg VFU). Barnen har även inspirerats till att vika egna lådor, skapa egna memoryspel, skriva siffor och göra egna alfabet.


Barnen spelar memory och får själva välja vilka lådor de vill kombinera, vissa spelar själva andra spelar i grupper


Vill man inte spela memory- kan man alltid konstruera, para ihop och upptäcka matematik på sitt egna vis


Processen börjar direkt- Barnen ville skapa sitt egna bokstavsmemory


Andra barn ville lära sig skriva siffor och kommentarer som "hur många finns det egentligen?" återkommer ständigt i upptäckandet. Det här med teknik och vika lådor var också något som barnen snabbt ville lära sig